Wednesday, March 10, 2010

Mutiara Iman Edisi 770 ( Kemanisan Iman )


(EDISI 770)

MUTIARA IMAN:

KEMANISAN IMAN

عن عباس ابن عبد المطلب رضى الله عنه قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ذاق طعم الإيمان من رضي بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد رسولا
(رواه مسلم)
Daripada Al Abbas bin Abd Mutallib RA, Rasulullah SAW bersabda : Siapa yang reda dengan ALLAH sebagai Tuhan, ISLAM sebagai agama dan MUHAMMAD sebagai Rasul, maka dia dapat merasa dan manikmati kemanisan iman .”
 ( Riwayat Muslim)


Ulasan Hadis:
1.        Hadis ini dipetik daripada kitab Al Iman. Di dalam hadis ini ia menggambarkan betapa indahnya sifat iman. 

2.        Iman dari segi bahasa adalah percaya dan membenarkan. Manakala Iman menurut istilah syarak ialah : Percaya dan membenarkan dengan hati, melaksanakannya dengan perbuatan dan menuturkan dengan lisan terhadap segala yang di bawa oleh Nabi Muhammad SAW. 

3.        Iman menurut Ahlussunnah wal jama’ah adalah keyakinan dengan hati pengikraran dengan lisan serta pengamalan dengan anggota badan. Iman bertambah dengan ketaatan dan berkurang dengan perbuatan maksiat.
 
4.        Jadi Iman terdiri dari tiga bagian: Pertama keyakinan hati dan amalan hati yakni keyakinan dan pembenaran terhadap apa yang datang dari  dan RasulNya. Amalan hati di antaranya adalah niat yang benar ikhlas cinta tunduk kepada ALLAH dan RASUL. Kedua ikrar lisan dan amalan lisan . Ikrar lisan iaitu mengucapkan dua kalimat syahadat dan mengakui dari kedua kalimat Syahadah. Ketiga amalan anggota badan iaitu sesuatu amalan yang terlaksana dengan anggota badan seperti rukuk sujud jihad haji dan lain-lain. 

5.        Keimanan tidak mampu dikecapi kemanisannya jika manusia hanya mengakuinya melalui lisan tanpa membuktikannya melalui perbuatan. Oleh itu, pada hari ini betapa ramai ummat islam yang hanya mengaku beriman tetapi masih lagi menentang dan tidak mahu menuruti segala ajaran Islam. 

6.        Beruntunglah bagi mereka yang benar-benar beriman, malah berbahagialah mereka yang mengecapi kemanisan iman, kerana nikmat keimanan tidak mampu ditukar ganti dengan segala sesuatu yang ada di dunia ini. Sesungguhnya Iman merupakan hiburan dan kegirangan yang tidak terperi bagi orang-orang yang merasai kemanisannya.WALLAHU’ALAM

No comments:

Post a Comment