Tuesday, March 2, 2010

Mutiara Iman Edisi 766 ( Kelahiran Termulia )

(EDISI 766)

MUTIARA IMAN:

KELAHIRAN TERMULIA

إِنَّ ٱللَّهَ وَملائِكته يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِىِّۚ يَـاأَيّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَيهِ وَسَلِّمُواْ تَسلِيمًا

"Sesungguhnya ALLAH dan para Malaikat berselawat keatas NABi, wahai orang-orang yang beriman ! berselawatlah kamu dan berilah salam keatasnya"
(Al-Ahzab:56).
 
Ulasan Hadis:
1.        Sebuah kota yang panas dan tandus yang dipenuhi dengan penyembahan terhadap kayu-kayu dan batu-batu, iaitulah kota Mekah. Lahirlah seorang bayi mulia, kelahirannya telah melenyapkan segala legelapan, kezaliman, kesesatan. Kelahirannya amat luar biasa, lahir dari rahim seorang wanita solehah terpancar cahaya yang amat terang. 

2.        Bulan ini kita mengenang dan mensyukuri kembali peristiwa kelahiran itu. Kelahiran yang mengakibatkan terpadamnya api sembahan di biara-biara Majusi, menggoncangkan istana-istana kisra Parsi serta meruntuhkan puluhan gereja di Buhairah. Kelahiran yang disambut gembira oleh seluruh makhluk ALLAH di langit dan di bumi. Sudah seimbangkah kesyukuran dan kegembiraan kita terhadap kelahiran NABI SAW dengan kegembiraan Abu Lahab? Sedangkan dia yang namanya dikutuk ALLAH sampai kiamat dalam surah Al-Lahab pernah juga gembira mendengar kelahiran RASULULLAH SAW. Sehingga dia membebaskanTsuwaibah budak perempuan yang menyampaikan berita itu dimerdekakannya serta merta. 

3.        Adakah lagi kegembiraan dan kesyukuran yang lebih tinggi daripada kelahiran MUHAMMAD BIN ABDULLAH? Dengan terciptanya BAGINDA kita semua mendapat keimanan, keamanan, kesenangan. Tanpa Baginda sudah tentu kita masih berada di dalam kejahilan dan kegelapan. 

4.        Memperingati kelahiran RASULULLAH SAW akan membuatkan hati kita tergerak untuk berselawat keatas NABI SAW dan memuji Baginda yang merupakan satu perkara yang diarahkan oleh ALLAH di dalam ayat diatas. 

5.        Suruhan itu pula dinyatakan dalam keadaan jamak (ramai - 'plural') didalam kaedah nahu bahasa Arab: ALLAH dan MalaikatNya berselawat dan memuji NABI - didalam satu perkumpulan yang ramai. Adalah tidak benar sama sekali untuk menyatakan bahawa selawat keatas NABI SAW hanya boleh dilakukan secara bersendirian. 

6.        Apabila ini kita lakukan, ALLAH akan redha pada kita, kerana kita akan lebih berusaha untuk mengetahui sirah Baginda dan lebih bersedia untuk mencontohi dan mengamalkan akhlak Baginda dan memperbetulkan kesilapan kita. Itulah sebabnya, kenapa sambutan hari lahir Baginda merupakan satu rahmat buat kita semua. 

7.        Selamat beribadah...dengan memperbanyakkan selawat salam buat RASUL JUNJUNGAN kita...WALLAHU’ALAM

No comments:

Post a Comment