Tuesday, March 2, 2010

Mutiara Iman Edisi 576 (Qanaah -Merasa cukup)

(EDISI 576)


MUTIARA IMAN:

QANAAH (MERASA CUKUP)

ياأيها الناس أنتم الفقرآء إلى الله والله هو الغنى الحميد

Firman ALLAH SWT:
“ Wahai manusia! Kamulah yang memerlukan ALLAH, dan ALLAH DIAlah Yang Maha Kaya(tidak memerlukan sesuatu), Maha Terpuji.”
(Surah Fathir ayat 15)

Ulasan  Ayat :

1.        Ayat di atas adalah ayat yang menyatakan bahawa “Kita semua adalah manusia yang faqir (perlu kepada ALLAH), merasa cukup dengan ALLAH dan pemberianNya.

2.        Barangsiapa yang diberikan sifat qanaah oleh ALLAH, maka sesungguhnya ALLAH menginginkan kebaikkan bagi dirinya, kerana dengan sifat qanaah seseorang itu telah menyelamatkan dirinya daripada kehinaan menggemis, dan dapat memelihara serta menjaga kehormatannya daripada mengharapkan sesuatu pertolongan selain ALLAH

3.        Barangsiapa yang mengiginkan harta, maka ia bekerja dengan cara yang halal dan menghilangkan sikap malas, kerana sesuap nasi yang paling nikmat ialah adalah hasil daripada keringat sendiri. Manakala wang yang paling baik ialah wang yang dihasilkan dari jerih payah sendiri.

4.        Betapa indahnya pekerjaan yang dilakukan oleh seseorang hamba demi untuk mengcukupkan keperluan dan orang-orang tersayang di bawah tanggungannya. Ini kerana bekerja untuk memenuhi keperluan keluarga merupakan satu bentuk ibadah yang sangat mulia apabila disertai dengan niat yang baik dan benar, terutamanya apabila kewangan yang diperolehi dikelolakan secara baik, tidak membazir dan tidaklah pula terlalu berjimat, malah redha dengan yang sedikit, di atur cara kehidupan yang bersederhana, mengikut keadaan sewajarnya dan mengcukupi.

5.        Kekayaan yang hakiki adalah kekayaan hati, dan ketahuilah bahawa semiskin-miskin manusia adalah yang menjadikan rasa perlunya pada manusia.WALLAHU’ALAM.

No comments:

Post a Comment