Tuesday, March 2, 2010

Mutiara Iman Edisi 763 ( Rasulullah SAW Rahmat Agung Buat Kita )


(EDISI 763)

MUTIARA IMAN:
 


RASULULLAH SAW RAHMAT AGUNG BUAT KITA
Firman ALLAH SWT : “Katakanlah (wahai Muhammad): Kedatangan Al-Quran itu adalah semata-mata dengan limpah kurnia ALLAH dan kasih sayangNya, maka dengan isi kandungan Al-Quran itulah hendaknya mereka bersukacita (bukan dengan yang lainnya) kerana ia lebih baik daripada apa yang mereka himpunkan dari segala benda dan perkara yang tidak kekal).diatas nikmat dan rahmat daripada ALLAH, biarlah mereka bergembira" (Yunus:58)

Ulasan Ayat:
1.        Perintah ini datang kerana kegembiraan menjadikan hati rasa bersyukur diatas rahmat ALLAH. Rahmat apakah lagi yang lebih besar selain Rasulullah SAW sendiri. dan ALLAH berfirman, “Kami tidak menurunkan kamu melainkan sebagai rahmat kepada seluruh manusia.' (Surah Al-Anbiya':107) 

2.        Bersempena hari kelahiran Rasulullah SAW yang bakal menjelang, kerana Rasulullah SAW diutus sebagai rahmat untuk semua manusia, kegembiraan menyambut kelahiran baginda tidak tertakluk pada yang Muslim sahaja, bahkan seluruh manusia, sepatutnya melahirkan rasa kegembiraan tersebut. 

3.        Sejurus dengan itu, marilah kita bersama-sama memperbanyakkan selawat salam buat Baginda SAW, serta menghidupkan sunnah-sunnah Baginda, di saat manusia melupakannya. 

4.        Sesungguhnya semakin banyak kita menjunjung segala suruhan, dan meninggalkan larangan Baginda lalu kita semaikan segala yang diajarkan oleh Baginda melalui sunnah-sunnahNya, maka akan semakin tinggilah kedudukan Baginda di sisi ALLAH SWT. WALLAHU’ALAM

No comments:

Post a Comment