Wednesday, March 3, 2010

Mutiara Iman Edisi 767 ( Bekerja Bersama Pimpinan)



(EDISI 767)

MUTIARA IMAN:

BEKERJA BERSAMA PIMPINAN
Sabda Rasulullah S.A.W. :
Maksudnya : Tiada seorang ketua yang memimpin orang bawahannya dari kalangan Muslimin kemudian dia tidak berusaha bersungguh untuk kebajikan mereka dan tidak memberi nasihat (kepada Islam), kecuali pemimpin ini tidak memasuki syurga
(Riwayat Muslim)

Ulasan Hadis: 

1.        Hadis di atas menerangkan mengenai peranan yang perlu dimainkan seseorang pemimpin terhadap orang yang berada di bawahnya atau di dalam tanggungannya. 

2.        Mereka bukan sekadar memimpin sebagai ketua organisasi atau ketua keluarga, malah lebih penting lagi adalah bersungguh dalam memberikan nasihat dan membimbing orang bawahannya kepada ajaran Islam yang sebenar. 

3.        Dinyatakan bahawa orang yang tidak memimpin anak buahnya ke arah jalan yang diredhai Allah, tempatnya nanti bukan di syurga malah sebaliknya. 

4.        Namun begitu, tugas menasihati antara satu sama lain tidak perlu diterhad dan dibebankan di atas bahu pemimpin semata-mata. Sebagai warga kerja dan ahli keluarga yang bertanggungjawab dan memahami tuntutan  serta kehendak agama, seharusnya peranan seperti ini dipikul bersama  agar ia memberikan natijah yang lebih baik daripada melaksanakannya secara bersendirian.

5.         Pemimpin yang baik dijanjikan Allah swt sebagai VVIP di Mahsyar iaitu bernaung dibawah lindungan bayangan arasy Allah swt di mana hari yang tidak ada bayangan (akhirat) kecuali bayangan arash Allah. 

6.         Kita tidak mungkin mampu menjadi Rasul atau Nabi demi mendapatkan bayangan arasy Allah swt tetapi kita juga berpeluang untuk bersama para Rasul & Nabi salawatullah alahim ajma’in di bawah bayangan arasy Allah swt dengan menjadi pemimpin yang baik. Marilah kita semua merebut peluang ini kerana kita semua adalah pemimpin.

No comments:

Post a Comment